Galaxy-Tab-3-7.0

Android prześcignął iOSa

1291

Na smartfonowym/tabletowym rynku istnieje trzech głównych graczy: iOS, Android i Windows Phone. Bez urazy Microsoft, ale tak naprawdę jest ich jakieś 2,5. Tylko między Googlem a Applem rozgrywa się walka o prymat na rynku. Dane sprzedażowe podane przez firmę Gartner mówią jasno: w 2013 roku po raz pierwszy w ujęciu rocznym tablety z systemem firmy z Mountain View sprzedały się w większej ilości niż iPady.

Pierwszy schemat pokazuje właśnie sprzedaż tabletów z podziałem na system operacyjnym. Jak widać, w roku 2012 iOS i Android kontrolowały 98,6 procent rynku tabletów. Tablety Apple’a, które sprzedały się w ilości prawie 61,5 miliona egzemplarzy, stanowiły 52,8% rynku, a urządzenia z systemem Android sprzedały się w liczbie ponad 53 milionów egzemplarzy.

W roku 2013 tablety z Androidem sprzedały się w liczbie prawie 121 milionów egzemplarzy. To wzrost liczby sprzedanych urządzeń o 227% (o ponad 67,5 miliona sztuk więcej) i udziałów w rynku do 61,9% (+16,1 punktu procentowego i wzrost udziałów o 35%). W tym czasie liczba sprzedanych iPadów wzrosła z prawie 61,5 miliona egzemplarzy w 2012 roku do prawie 70,5 milionów sztuk w roku 2013 (+9 milionów sztuk więcej, +15% rok do roku). Jednak udziały w rynku w porównaniu do 2012 roku spadły o 14,8 punktu procentowego (prawie 32 procent mniej).

android_nad_ios_1

Schemat poniżej pokazuje z kolei sprzedaż z podziałem na poszczególnych producentów.

android_nad_ios_2

Poza Amazonem i Applem, udziały w rynku wszystkich producentów powiększyły się. Samsung odnotował wzrost z ponad 8,5 miliona sztuk w 2012 roku do prawie 37,5 mln egzemplarzy w roku 2013.

Ciekawszy jest jednak inny fakt. Ponad 31% udziałów w rynku należy do „innych producentów”. Pod tą nazwą kryją się pomniejsze firmy produkujące tablety – głównie te tanie, pracujące pod kontrolą Androida. Są to np. Pentagram, Kiano, Overmax, GoClever i mnóstwo innych mniejszych lub większych spółek. Wszystkie one sprzedały ponad 60,5 mln tabletów w roku 2013. Jest to wzrost o około 100% względem roku 2012, a procentowy udział w rynku zwiększył się z 25,8 procent do 31 procent.

Udziały tych firm będą się zwiększać…

…póki najwięksi producenci nie zaprezentują bardziej przystępnych cenowo urządzeń. W to jednak wątpię – najtańsze tablety da się kupić nawet za 200 zł w sieci sklepów z elektroniką lub w hipermarkecie. Samsung Galaxy Tab za 200 złotych? Bez żartów. Jakość najtańszych urządzeń jest odpowiednio niższa, ale to właśnie cena jest czynnikiem zachęcającym do zakupu. W dodatku decydując się na zakup takiego tabletu, klient raczej nie wymaga nie wiadomo jakiej jakości wykonania, ekranu czy też wydajności. Tablet musi być tani i tyle. I dobrze by było, gdyby się nie psuł.

Samsung dopiero w ostatnich latach wyprodukował urządzenia, które można określić jako te z naprawdę wysokiej półki, mogące być zakwalifikowane do segmentu premium. Wtórują mu w tym Sony oraz inni producenci, którzy również prezentują wysokiej jakości urządzenia. I nie są one tak drogie jak iPad – to jest właśnie tajemnica sukcesu.

0
· · · · · · ·

Bloger. Nawet nie próbuje być obiektywny. Trzyma kciuki za Windows Phone, choć powoli traci nadzieję na sukces produktu MS. Lubi dobrą muzykę i dobrą jakość dźwięku. Kibic Dallas Mavericks, Boston Celtics, San Antonio Spurs i Golden State Warriors.

Komentarze

  • Zondi

    To się musiało w końcu stać…

  • http://www.plusblog.pl/ Jakub Stypułkowski

    I się stało. You can’t stop Android.
    Zwłaszcza, że sprzedaż napędzają właśnie tańsze tablety, na które może sobie każdy pozwolić. W przeciwieństwie do iPadów – ot i cała tajemnica sukcesu, jak na końcu napisałem. To samo się tyczy markowych urządzeń.

  • Pingback: bmi calculator for women()